Plánujete koupit nebo prodat nemovitost? Jedna z prvních věcí, o které se v takovém případě budete zajímat, je její přiměřená cena. V takovém případě se možná obrátíte na nějakou z cenových map, které jsou dnes velmi snadno dostupné online. Mají však tyto mapy reálná data, na která se můžete při prodeji či nákupu nemovitosti opravdu spolehnout?
Co je cenová mapa
Cenová mapa zobrazuje ceny nemovitostí na základě jejich geografického umístění. V pokročilejších cenových mapách si můžete zobrazit i jejich vývoj cen v čase. Jedná se o soubor mnoha dat, která sice mohou usnadnit nacenění nemovitosti, na druhou stranu se k nim však musí přistupovat s jistou skepsí.
Cenové mapy často zobrazují průměrnou cenu nemovitostí na základě regionu. Už však nemusí počítat s velikostí či stavem té které nemovitosti. Taková informace vám však k ničemu nebude.
Důležitým ukazatelem přesnosti cenové mapy je způsob, jakým je sestavena.
Odkud cenové mapy čerpají data a jak vznikají?
Zobrazuje cenová mapa průměrnou cenu nemovitostí v regionu? Pak vám příliš užitečná nebude. Aby se cenová mapa stala skutečně užitečným nástrojem, prospěšným pro makléře, prodejce i klienty, musí srovnávat shodné nemovitosti.
Však už jen v jedné budově se mohou nacházet dva byty s diametrálně odlišnou cenou – jak bychom pak mohli průměrovat cenu všech nemovitostí v jednom regionu a čekat, že načerpáme data užitečná při prodeji?
TIP: Pokud se chcete obrátit na cenovou mapu, nejprve si ověřte, odkud čerpá data a jak s nimi pracuje. To můžete odhadnout podle toho, o jaký typ cenové mapy se jedná.
Typy cenových map
Pokud se rozhlížíte po cenových mapách, zjistíte, že existují tři typy. Cenová mapa může být založená na:
- inzerovaných cenách,
- katastru nemovitostí,
- ceně pozemků v dané lokalitě.
Jaké jsou mezi nimi rozdíly a která je nejspolehlivější?
Cenová mapa na základě inzerovaných cen
Jak už její název napovídá, tato mapa čerpá data o ceně nemovitostí v inzerci na realitních portálech. Rozhodně je o něco přesnější než průměrování cen pouze na základě lokality, stoprocentně spolehnout se na ní však nedá.
Inzerovaná cena je jen málokdy cenou konečnou. Prodej nemovitosti je v drtivé většině případů o vyjednávání a konečná cena tak závisí na vyjednávacích schopnostech obou zúčastněných stran.
Cenová mapa podle inzerovaných cen vám tak dá určitou představu o cenách v dané lokalitě, ale počítejte s tím, že reálná cena prodávaných nemovitostí je ve výsledku spíše o něco nižší.
Cenová mapa podle katastru nemovitostí
Tento typ cenové mapy je s přehledem nejpřesnější. Data totiž čerpá z reálných prodejních cen uvedených na katastru nemovitostí. Co vám tato mapa však neprozradí jsou informace o stavu nemovitosti ani další důležité detaily, které mají na finální cenu zásadní vliv (věcné břemeno, důvod prodeje apod.).
Cenová mapa pozemků v lokalitě
S tímto typem mapy se můžete setkat také pod názvem pozemková mapa města a o cenách nemovitostí vám v zásadě neřekne vůbec nic. Možná jen to, jaká lokalita je ve městě zrovna nejoblíbenější. Jedná se o průměr, který do úvahy nebere nic jiného než ten nejzákladnější průměr.
Cenová mapa zdarma – realita nebo trik?
Stejně jako většina ostatních věcí na internetu, ani cenová mapa zdarma většinou tak úplně zdarma nebude. Pokud už najdete neplacenou variantu cenové mapy, pravděpodobně si na vás vyžádá minimálně osobní údaje jako je jméno, telefonní číslo a e-mail, které mají samy o sobě poměrně vysokou cenu. Zajímat by vás mohl článek Jak se mění cena nemovitostí v roce 2022?
Většina spolehlivějších aplikací cenových map je určená pro realitní makléře a podle toho se pohybuje i jejich cena. Pokud chcete zjistit, za jakou cenu můžete přibližně nemovitost v dané lokalitě prodat, budete mít jednodušší a levnější projít si inzertní portály na vlastní pěst.
Můžu se na cenovou mapu spolehnout?
Jak už z předchozích odstavců vyplývá, data v cenových mapách vám mohou poskytnout jakýsi odrazový bod, ale spoléhat se na ně příliš nedá.Pokud chcete prodat nemovitost za co nejlepší cenu, raději se obraťte na realitní kancelář. Naši makléři vám nejen určí cenu, ale také zapojí veškeré své zkušenosti v oblasti homestagingu i marketingu, čímž cenu vaši nemovitosti před prodejem ještě navýší.