Provize realitních makléřů je často kontroverzním tématem. Kolik lidí si myslí, že si nemovitost raději prodá samo, než aby se vzdali pár procent z prodejní ceny? Jen málokdo však už vidí, kolik práce se za úspěšným prodejem nemovitosti skutečně skrývá – a jen málokdo dovede nemovitost prodat za opravdu zajímavé peníze, což současně není možné bez investic do marketingu apod. Pojďme si tedy rozebrat, co všechno za svou provizi skutečně získáte.
Kolik je provize realitního makléře?
Průměrná provize dobrého realitního makléře se pohybuje kolem 4 až 6 % z prodejní ceny nemovitosti. Samozřejmě najdete i makléře, kteří si říkají o menší procento a čas od času se nechají klientem ke snížení provize přemluvit.
V takovém případě však ani zdaleka nelze očekávat, že makléř odvede opravdu kvalitní práci. Podezřele nízká cena většinou znamená nekvalitně odvedenou práci – a to platí napříč všemi obory.
Minimálně čtyřprocentní provize má své dobré odůvodnění. A makléři z částky, kterou zaplatíte, rozhodně nezůstane vše.
Úskalí příliš nízkých provizí
Než se pustíme do konkrétního příkladu, pojďme se ještě podívat na to, co (ne)můžete očekávat od makléře s nestandardně nízkou provizí.
- Nedostatek motivace, prodej vaší nemovitosti pro makléře není prioritou. V případě, že jste s ním cenu usmlouvali, bude se pravděpodobně věnovat lukrativnějším zakázkám. Pokud nabízí nízkou provizi sám od sebe, je zde možnost, že se primárně věnuje jiné kariéře a prodej vaší nemovitosti je pro něj bokovkou. Tím se prodej výrazně prodlouží a makléř ani není příliš motivován cenu nemovitosti zvyšovat například kvalitním homestagingem.
- Nedostatek financí na kvalitní marketing je spojen s prvním bodem. Pokud makléř vydělá z prodeje nemovitosti sotva na pokrytí vlastních nákladů (provize RK, zdravotní a sociální odvody, DPH, provozní náklady, pojištění…), jen těžko bude investovat do kvalitní prezentace a nadstandardního marketingu. Nemovitost se tak nedostane do podvědomí potenciálních klientů, čímž se opět prodlouží doba prodeje a sníží se její cena.
- Vzhledem ke zmíněným nákladům je velká pravděpodobnost, že se makléř v oboru příliš dlouho neudrží, protože to jednoduše finančně neutáhne. Je tu tak možnost, že skončí dřív, než vaši nemovitost prodá, čímž ztratíte drahocenný čas.
- Špatně zaplacená práce je zpravidla také špatně odvedená práce. A to, jak už jsme zmínili, platí v každém oboru, nejen v realitách. Proč by se měl makléř snažit, když už předem ví, že mu z provize zůstane sotva na základní obživu?
Kolik realitnímu makléři skutečně zůstane?
Potenciální klient často vidí jen částku, která makléři z prodeje nemovitosti zůstane. Proto je s kariérou realitního makléře spojená i vidina poměrně slušných výdělků. Jaká je však realita?
Pojďme si to ukázat na případu nemovitosti, kterou se makléři podařilo prodat za 4 000 000 korun s 4% provizí. To je 160 000 korun pro makléře. „Krása,“ řekne si leckdo, „takovou práci bych také chtěl.“ Ale realita rozhodně není tak růžová a realitnímu makléři celá částka rozhodně nezůstane.
Co všechno musí makléř z této částky zaplatit?
- Odvod realitní kanceláři. Tato částka je pohyblivá a záleží na konkrétní RK, pod kterou makléř pracuje. Některé RK po svých makléřích chtějí až 45 % z provize, kterou si prodejem nemovitosti vydělá. Také platí, že čím méně zkušeností makléř má, tím vyšší odvod RK platí. Zkušenější realitní makléři platí méně, protože už nepotřebují tak širokou podporu, jako v začátcích.
- Dalších 21 % z provize si vezme stát na DPH.
- Státu ještě musí odvést finance na sociální a zdravotní pojištění (v roce 2022 je minimum na sociální odvod 2 841 korun a na zdravotní 2 627 korun).
- Něco stojí také pojištění, makléř má zodpovědnost za převedení peněz a trestně-právní zodpovědnost.
- Další finance padnou také na účetnictví.
K tomu všemu je potřeba také započítat veškeré výdaje související přímo s prodejem nemovitosti:
- Cena naprosto základní inzerce na realitních serverech se pohybuje kolem 10 000 korun (tuto částku budete muset zaplatit i v případě, že se rozhodnete prodat nemovitost sami).
- Prodej nemovitosti se neobejde ani bez právního servisu. Každý prodej nemovitosti je unikátní, není tak možné používat jednu šablonu podle obecného vzoru. Makléř smlouvu dokonce nemůže ani sepsat sám, protože sepisování kupních smluv spadá pod samostatnou vázanou činnost, kterou se zabývají právě advokáti či notáři. Právnické úkony, bez kterých se při prodeji nemovitosti neobejde makléř, ale ani vy, pokud se rozhodnete nemovitost prodat sami, se pohybují kolem 25 000 korun.
- Další samostatnou kapitolou je také marketing nemovitosti. Od homestagingu, který přiláká více zájemců, profesionálních fotografií a videí až po placenou propagaci na sociálních sítích. Tato částka je velmi pohyblivá a záleží na tom, co všechno makléř pro vaši nemovitost plánuje udělat. Pod 10 000 korun se však rozhodně nedostanete.
Další, co je třeba vzít do úvahy, je know-how i čas, který makléř prodeji vaší nemovitosti věnuje. Stejně jako fakt, že se jedná o podnikatele bez nároku na dovolenou, 13. plat, nemocenskou a další benefity, ze kterých se mohou těšit zaměstnanci.
Realita realitního makléře se tak může na první pohled zdát zaobalená v bohatství, pravda je však trochu složitější. Samozřejmě to neznamená, že si makléř nemůže přijít na zajímavé finance. Stojí za tím však výrazně více práce a úsilí, než se na první pohled zdá.
Co všechno za svou provizi získáte?
Na tuto otázku už jsme v podstatě odpověděli v předchozím odstavci. Za odvedenou provizi získáte veškerý servis, který se s prodejem nemovitosti pojí. Nemusíte se zabývat legislativou, hledáním právníků a jednání s nimi, marketingem…. zkušený makléř za vás všechny tyto úkony převezme a na vás bude v podstatě jen podpis smlouvy.
Přečtěte si náš další článek: Prodat nemovitost s větším ziskem? Pomůže realitní marketing – Keller Williams (kwcz.cz)
Pokud se vám stále provize nezdá, podívejte se na to ještě z jednoho úhlu pohledu. Při prodeji nemovitosti na vlastní pěst investujete spoustu svého času a peněz do všech úkonů, bez kterých ji zkrátka neprodáte a ve výsledku obdržíte za nemovitost získáte mnohem nižší částku než při prodeji s realitním makléřem po vyplacení jeho provize. A k tomu musíte zaplatit i vše, co jste do prodeje investovali…Zkušený a kvalitní makléř za svou provizi dovede nemovitost prodat s mnohem větším ziskem, než člověk bez dostatečného know-how a mnohaletých zkušeností.